باتری ها و سیستم های الکترونیکی

انواع باتری ها و سیستم های شارژ و دشارژ -استاندارد باتری

باتری ها و سیستم های الکترونیکی

انواع باتری ها و سیستم های شارژ و دشارژ -استاندارد باتری

      رده بندی در طراحی باتری‌‌های راه انداز(خودرو)

         باتری‌‌ها برحسب نوع کاربرد با سه‌ رده زیر تعریف‌ می‌شوند:

رده A : ویژه خودروهای سواری،‌ خودروهای تجاری سبک و کاربردهای مشابه

رده B : ویژه کامیونها ، اتوبوس ها ، تاکسی‌ها ، وسایل نقلیه کشاورزی ، ماشین آلات مورد استفاده در خدمات عمومی و کاربرد مشابه

رده C : ویژه کاردر دمای بالا برای خودروهای سواری ، خودروهای تجاری سبک و کاربردهای مشابه.

  

      برحسب‌ نوع‌ آنها

- باتری‌ منفذدار (سرریز شونده) [1] : باتری‌ منفذدار عبارت‌ است‌ از یک‌ باتری‌ ثانویه‌ دارای‌ یک‌ یا چند درپوش‌ بازشونده که در آنها منافذی جهت‌ خروج‌ گاز پیش‌ بینی‌ شده‌ است‌.

- باتری‌ دارای دریچه‌ تنظیم‌ شده (با باز ترکیب گاز) [2] : درب این‌ نوع‌ باتری‌ ثانویه‌ در شرایط‌ عادی‌ بسته‌ است‌، اما درصورتیکه‌ فشار داخلی‌ از مقدار از قبل‌ تعیین‌ شده‌ بیشتر شود، امکان خروج‌ گاز را میسر
می سازد. معمولاً نمی توان به این‌ نوع‌ باتری‌ الکترولیت‌ اضافه‌ کرد.

در این‌ نوع‌ باتری ‌جابجائی الکترولیت محدود شده است.

      برحسب‌ شرایط‌ آب‌ و هوائی‌

باتری‌‌های‌ رده A وB برای‌ استفاده‌ در آب‌ و هوای‌ معتدل‌ و سرد درنظر گرفته شده‌اند. چگالی الکترولیت این نوع باتری‌‌ها در زمان شارژ کامل و در دمای‌ 25 درجه‌ سلسیوس‌ برابر با               کیلوگرم‌ بر لیتر می‌باشد.

این‌ شرط چگالی‌ در مورد باتری‌‌های‌ دارای دریچه‌ تنظیم‌ شده کاربرد ندارد.

باتری‌‌های‌ مورد استفاده‌ در آب‌ و هوای‌ گرم‌ یا گرمسیری‌ را باید با واژة T در کنار واژه‌های‌ ردة‌ A و B مشخص‌ نمود (مانند AT وBT‌). چگالی الکترولیت این‌ نوع‌ باتری‌‌ها در زمان‌ شارژ کامل‌ و در دمای‌ 25درجه‌ سلسیوس‌ باید برابر با              کیلوگرم‌ بر لیتر باشد.

این‌ شرط چگالی‌ در مورد باتری‌‌های‌ دارای دریچه‌ تنظیم‌ شده قابل استفاده نمی‌باشد.

 



[1]- Vented (flooded) battery

[2]- Valve – regulated (with gas recombination) battery

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد