باتری ها و سیستم های الکترونیکی

انواع باتری ها و سیستم های شارژ و دشارژ -استاندارد باتری

باتری ها و سیستم های الکترونیکی

انواع باتری ها و سیستم های شارژ و دشارژ -استاندارد باتری

جمع‌آوری صد هزار باتری معیوب سونی

به‌دنبال دریافت گزارش 40 مورد داغی بیش از حد، سازندگان رایانه برای جمع‌آوری صد هزار باتری لپ‌تاپ ساخت سونی فراخوان دادند. 

طبق اعلام سونی برخی از کاربران از بلند شدن دود یا آتش از دستگاه‌هایشان خبر داده‌اند و چهار مورد از داغی بیش از حد این باتری‌های معیوب سوختگی جزیی کاربران و 21 مورد نیز خسارت مادی در پی داشته است. 



در این فراخوان کلی شرکت‌های هیولت پاکارد، توشیبا و دل مشارکت دارند و بر اساس اعلام شرکت ژاپنی سونی، این نقص باتری به دلیل مشکلی در خط تولید باتری‌ها بین ماه‌های اکتبر 2004 و ژوئن 2005 به وجود آمده و نوت بوک‌های وایوی سونی شامل این فراخوان نیستند. 



طبق گزارش کمیسیون ایمنی محصولات مصرف‌کننده‌ی آمریکا، در حدود 32 هزار باتری به طور داوطلبانه در آمریکا و بیش‌تر توسط هیولت پاکارد جمع‌آوری شده‌اند. 



طبق اعلام سخنگوی توشیبا، در حدود 14400 دستگاه از لپ‌تاپ‌های به‌فروش رفته توسط این شرکت در جهان شامل این فراخوان می‌شوند. 



سونی در سال 2006 مجبور شد به دلیل نگرانی در مورد احتمال آتش گرفتن، در حدود 10 میلیون از باتری‌های لپ‌تاپ ساخت خود را جمع‌آوری کند که ضربه سختی به منافع این غول ژاپنی وارد کرد

ایران خودروی الکتریکی هیبریدی ساخت

نوعی خودروی الکتریکی هیبریدی در مقیاس آزمایشگاهی و با قابلیت تنظیم خودکار میزان تولید برق ژنراتور و همچنین تطبیق با شتاب مورد نیاز خودرو ، در دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخته شد.

دکتر فرید رضا بیگلری ، مجری طرح و عضو هیئت عملی دانشکده مکانیک ، ساخت خودروهای هیبریدی الکتریکی را راهی برای کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلودگی هوا اعلام کرد و گفت : تاکنون انواع مختلفی از خودروهای هیبریدی الکتریکی ساخته و برخی انواع آن هم در بعضی کشورها به بازار عرضه شده است.

وی افزود: در این طرح برای بهینه سازی کارکرد این خودروها به جای استفاده از یک موتور الکتریکی یا همزمان با موتور بنزینی، یک دستگاه موتور بنزینی تولید کننده برق و باتری های قابل شارژ به کار رفته است.

بیگلری برتری این روش را امکان استفاده از برق مستقیم یا همزمان ژنراتور و باتری، شارژ باتری در زمان توقف خودرو در ترافیک، چهار راه ها و توقفگاه ها ذکر کرد و گفت: با نصب کنترل کننده الکترونیکی و سنجش میزان برق باتری ها و نیاز خودرو در سرعت ها و شرایط مختلف، ژنراتور به صورت خودکار روشن یا خاموش و به میزان مورد نیاز شتاب می گیرد.

وی افزود:‌ هم اکنون این خودرو در مرحله آزمایشگاهی است و آزمون های حرکتی و جاده را با موفقیت طی کرده است ولی برای ساخت نمونه صنعتی آن به حدود 5 سال تحقیق و کار نیاز وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر میزان صرفه جویی قابل توجه در این خودروها را در شهرها دانست و گفت: در خارج از شهر به علت دارا بودن وسایل اضافه در مقایسه با موتور بنزینی مصرف بالاتر است اما در یک مقایسه نسبی و در مجموع 30 درصد کاهش مصرف با کاربرد این خودروها در دو محیط داخل و خارج از شهر انتظار می رود.

وی افزود: در توقف چراغ قرمزها و ترافیک های شهری، در حالی که خودروهای بنزینی با دور کم علاوه بر سوخت بنزین، آلاینده های بیشتری در مقایسه با سرعت و دور بهینه تولید می کنند، خودروهای هیبریدی الکتریکی نیازی به مصرف سوخت ندارند و همین امر موجب صرفه جویی قابل توجه می شود.